Limau Mandarin dan Tahun Baru Cina

 Kepada kawan2 yang meraikan Tahun Baru Cina,harap2 izan masih belum terlambat untuk mengucapkan
Selamat Tahun Baru Cina!
Gong Xi ! Gong Xi !
Dengar cerita, ramai yang sakit2 tekak..puas makan limau mandarin. Musim raya cina memang berlambak2 limau mandarin kat sana sini.kat kedai,rumah sampai ke pejabat pun penuh dengan limau.
Izan nak kongsikan satu artikel daripada Harian Metro mengenai limau mandarin. Banyak juga kelebihannya kan. Bukan sekadar hidangan wajib di musim perayaan sahaja.
Menurut Pakar Perunding Diet, Indra Balaratnam, antara cini menarik limau mandarin adalah :

  • Ia terdiri daripada 85 peratus air dan hanya mengandungi 64 kalori. Ini menjadikan ia snek rendah kalori terbaik terutama untuk mereka yang menjaga atau mahu mengurangkan saiz pinggang.
  • Setiap limau mandarin memberikan kita dua gram serat dan ia adalah makanan yang baik untuk mengurangkan paras kolesterol yang tinggi.
  • Dengan kandungan lebih 50 peratus daripada pengambilan vitamin C harian anda, limau mandarin juga sangat baik untuk kulit. Vitamin C membantu dalam penghasilan kolagen untuk mengekalkan keanjalan kulit dan mengurangkan kedut.
  • Penglihatan anda turut mendapat kebaikan limau mandarin ini kerana ia menyumbangkan kira-kira 16 peratus daripada jumlah pengambilan vitamin A harian. Vitamin ini membantu menghasilkan pigmen retina untuk penglihatan yang baik.
  • Bagi pesakit diabetes, perlu berhati-hati kerana limau mandarin ini manis. Justeru, jangan makan terlalu banyak pada satu-satu masa kerana ia boleh menaikkan paras gula dalam darah. Jumlah yang disarankan ialah sebiji pada satu masa.
  • Yang penting berpada-pada dalam setiap makanan yang kita ambil. Apa saja akan jadi mudarat jika kita tak pandai mengawalnya. 
    Di Shaklee, kita ada Fiber Plan Unflavored sabagai sumber fiber dan Sustained Release Vita C 500 mg untuk sumber vitamin C. 
    *Sebiji vita C Sahklee mengandungi Vitamin C yang menyamai kandungan satu setengah biji buah oren.     Banyak tu!!!
    *1sudu teh fiber Shaklee mengandungi 4g serat
    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease 
    Ingin mencuba produk Shaklee? Email izan di i_izan@yahoo.com atau sms 012-2767170. 
    FREE consultation… Jangan tunggu lagi!!

    Diabetes Mellitus aka kencing manis

    Ramai yang suka minum air manis tapi berapa ramai yang suka kencing manis??

    Kencing manis atau nama lainnya diabetes adalah antara penyakit kronik yang sangat ditakuti. Ibu penyakit adalah gelaran yang melambangkan betapa besarnya kesan penyakit ini kepada individu. Ia adalah satu daripada faktor utama untuk mendapat sakit jantung atau angin ahmar

    Diabetes adalah satu keadaan dimana tahap gula didalam darah anda adalah tinggi dari normal.. Diabetes berlaku apabila pankreas dalam badan tidak lagi menghasilkan insulin atau badan tidak boleh menggunakan insulin sendiri dengan berkesan. 
    Makanan yang kita makan akan bertukar kepada gula dalam badan kita. Insulin akan digunakan untuk membawa gula dalam saluran darah kedalam sel dan tisu, dimana ia akan digunakan untuk bahan bakar.
    Apabila kekurangan insulin, gula tidak boleh dibawa kedalam sel dan tisu, maka paras gula dalam badan akan meningkat. Ini akan merosakkan sel yang memerlukan glukosa untuk bahan bakar dan juga ini akan merosakkan organ dan tisu yang didedahkan kepada tahap glukosa yang tinggi.

    Terdapat dua jenis diabetes utama:

    • Jenis 1 – “Diabetes atau Insulin Dependent Diabetes Mellitus” (bergantung pada Insulin)
      • Biasanya berlaku pada kanak-kanak dan remaja
      • Biasanya tidak dapat menghasilkan insulin   
    • Jenis 2 – “Diabetes atau Non-Insulin Dependent Diabetes Mellitus” (tidak bergantung pada insulin)
      • Jenis paling biasa ditemui dan lebih daripada 90% penghidap diabetes adalah penghidap jenis ini.
      • Selalunya pada orang yang berumur dan berat badan berlebihan.

    Bagaimanapun, terdapat satu lagi jenis kumpulan individu yang berada diantara kedua-dua jenis diatas yang dikenali sebagai Impaired Glucose Tolerance atau kumpulan IGT

    Siapakah yang mempunyai risiko tinggi untuk mendapat diabetes?
    Sesiapa saja tidak kira umur boleh menghidapi diabetes. Walaubagaimanapun anda mempunyai risiko yang tinggi untuk menghidapi diabetes jika mempunyai perkara berikut:
    • Berumur 35 tahun atau lebih tua. Semakin tua semakin tinggi risiko anda untuk menghidapi diabetes
    • Berat badan berlebihan atau obesiti.Semakin berat badan anda bertambah, semakin tinggi risiko anda menghidap diabetes.
    • Impaired glucose tolerance (IGT).
    • Latar belakang keluarga yang mempunyai diabetes
    • Sejarah diabetes pada kehamilan terakhir.
    • Sejarah mempunyai bayi yang besar (berat kelahiran adalah 4.0 kg atau lebih ) .
    • Tekanan darah tinggi
    • Tidak aktif -gaya hidup sedentari
    • Faktor pemakanan -Pengambilan makanan berlemak tinggi dan kurang pengambilan makanan berserat
    • Tahap lemak/ kolesterol yang tinggi .

    Ingin mencuba produk Shaklee? Email izan di i_izan@yahoo.com atau sms 012-2767170. 
    FREE consultation… Jangan tunggu lagi!!

    Kolesterol

    Hari ni kita cuba kenali istilah- istilah yang berkait rapat dengan masalah kolesterol. 

    Bila dah kenal,mudahlah untuk kita memahami asal usul dan peri pentingnya kolesterol dalam hidup. 
    Kalau tak,bila sebut kolesterol…semuanya negatif.
    Silap..kolesterol pun ada kepentingannya 🙂
    Apa itu Kolesterol ?
    Kolesterol adalah sejenis lemak di dalam badan manusia
    yang merupakan komponen asas untuk membran sel,
    penghasilan hormon, asid hempedu serta vitamin D. Hati
    manusia boleh menghasilkan kolesterol secara semulajadi.
    Kolesterol terdapat di dalam makanan bersumberkan
    haiwan. Tumbuh-tumbuhan tidak mengandungi kolesterol
    HDL (Kolesterol Baik )
    Berfungsi mengangkut kolesterol dari saluran darah ke
    hati untuk perkumuhan dan penyimpanan. Aras HDL yang
    rendah akan membahayakan kesihatan.
    LDL (Kolesterol Jahat)
     Berfungsi mengangkut kolesterol dari hati ke saluran darah
    untuk peranan lain. Aras LDL yang tinggi akan menganggu
    sistem peredaran darah yang normal dan membahayakan
    kesihatan anda.
    TG (Trigliserida)
    Sejenis lemak ringkas di dalam aliran
    darah. Paras TG yang tinggi dikaitkan
    dengan pengambilan makanan bergula
    dan buah-buahan secara berlebihan.
    Paras TG yang tinggi juga menyumbang
    kepada peningkatan LDL atau penurunan
    HDL.