Tidur Awal Bangun Awal

Hari ni Izan nak kongsikan satu artikel dari Kondakondi

Bukan kata orang lain, Izan sendiri bila letak kepala terus terlena.
Mulai hari ini, kita cuba kaedah tidur yang betul menurut Islam.
Cara Tidur Yang Betul Menurut Islam:

1) Tidur awal.Mungkin dalam pukul 1030 malam,anda sudah boleh masuk tidur. Jika anda sudah berkahwin, latih anak-anak anda tidur awal juga.

2) Jangan dilewatkan tidur selepas solat Isyak melainkan ada hal penting seperti muzakarah ilmu, melayani tetamu dan sebagainya. Diriwayatkan daripada Abu Barzah, sesungguhnya Nabi SAW membenci untuk tidur sebelum Isyak.

3) Semasa hendak tidur itu,niatkanlah dengan ayat lebih kurang begini “Ya Allah,aku tidur ini kerana-Mu ya Allah. Untuk memenuhi fitrah badan aku. Kerana aku ingin bertahajud pada malam nanti pula. Semoga tidur ini memberi kebaikan yang sama dengan tahajud aku nanti.”

4) Tetapi, niat di atas itu bahasa tidak formal sahaja. Itu saya baca begitu. Bukankah Islam itu mudah? Anda boleh search di internet untuk niat lebih formal.

5) Kemudian, tidurlah anda. Sebelum tidur itu, berwudhu’lah dahulu seelok-eloknya. Baca juga ayat Qursi.Baca juga surah Al-Ikhlaas, Al-Falaq dan An-Naas. Mengucap juga dua kalimah syahadah sebelum tidur.

6) Kemudian, dalam hati,niatkan untuk bangun pada pukul sebagai contoh mari kita letakkan 1.30 AM.Ini kerana waktu itu, kita punya minda belum sampai tahap tidur yang susah bangun. Ini kajian sains pun ada sebut.

7) Kemudian, bangunlah kita. Lakukan solat tahajud.Lakukan solat sunat. Ketahuilah bahawa solat tahajud itu solat sunat yang amat dituntut selepas solat fardhu.
Kemudian, jika anda masih mampu, bacalah sedikit Al-Quran. Tetapi,janganlah lakukannya jika anda mengantuk. Rasulullah berkata yang bermaksud lebih kurang begini “Janganlah bersolat dalam keadaan mengantuk kerana kamu akan mencaci diri kamu sendiri nanti”.

9) Kemudian,tidurlah kita.Tetapi,setkan alarm untuk bangun subuh pula.

10) Kiranya kita boleh simpulkan kita bertahajud selama sejam. Iaitu sehingga 2.30 AM. Jadi, kita akan tidur selama 4 jam sehingga jam 6.30 AM. (Anda boleh sesuaikan waktu ini dengan jadual solat kawasan anda)

11) Tetapi, setkan di dalam minda.Kita hendak bangun subuh. Berdoalah kepada Allah.Supaya membangunkan kita ketika subuh. Dan ketika sedar sahaja, pastikan mengucapkan syukur kepada Allah.

12) Lawan perasaan malas anda. Itu hanyalah syaitan. Sains mengatakan kita perlu tidur 6-8 jam berterusan bukan? Sebenarnya kajian terbaru ada menunjukkan bahawa kita hanya perlu tidur 3-4 jam berterusan.Dan bangun malam sebentar itu bagus untuk kesihatan.

13) Dapat membaikkan buah pinggang dan sebagainya. Ini bertepatan apa diajarkan Rasulullah SAW. Baginda menyeru kita tidur sebentar apabila kita mengantuk.

14) Dan kemudian, apabila sampai ke waktu zuhur (tengahari), berbaringlah anda sebentar.Orang putih kata take a cat nap. Ianya bagus untuk kesihatan. Niatkan juga untuk mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW.Pasti mendapat pahala dan berkat.

15) Jangan tidur selepas asar. Ada bukti sains juga yang mengatakan tidur selepas asar boleh menghilangkan kewarasan (gila).

16) Dan apabila sampai malam,  apabila anda mengikuti cara ini,pasti anda dapat tidur awal.Mula-mula hendak berubah, tentulah susah bukan?Jangan risau.

17) Dan dengan mengikuti cara ini anda mendapat 3 perkara. Iaitu keberkatan Allah SWT, kesihatan tubuh badan,dan juga dapat menjalankan tanggungjawab anda sebagai Hamba Allah SWT

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

Ingin mencuba produk Shaklee? Email izan di i_izan@yahoo.com atau sms 012-2767170. 
FREE consultation… Jangan tunggu lagi!!

Rumahku Bersawang

Hahaha! Ini bukan rumah saya yer !
Cukuplah utk menggambarkan beginilah buruknya rumah yg tak terurus,tak terkemas.
Oppss…rumah saya pun KADANG2 bersepah juga …
tp taklah sampai tahap bersawang segala 🙂
Sebenarnya, blog Izan ni yg bersawang. Cuba tgk last entry..ada 2 minggu jugak lah.
Nampaknya Izan kena urus masa cara CHECKLIST la..
Tak boleh ikut TIMETABLE..
Rigid sangat and lastly..satu apa pun tak buat.
InsyaAllah …lepas ni lebih banyak perkongsian kita bersama ye!
At least..1 hari 1 entry..
Wah3x…ala2 konsep 1 Malaysia plak! I like 🙂

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease  

Ingin mencuba produk Shaklee? Email izan di i_izan@yahoo.com atau sms 012-2767170. 
FREE consultation… Jangan tunggu lagi!!

Selamat Hari Lahir Izan

Alhamdulillah…
Hari ni genap 33tahun usia.
Biarlah orang kata ia cuma nombor,tapi,nombor itulah yang sentiasa mengejar dan tak mampu ditinggalkan. Tak sangka masih ramai yang mengingati tarikh itu.
Terima kasih tentunya pada ‘cik muka buku’ yang tolong ingatkan kawan2 tarikh besday Izan!hehehe

Banyak yang berubah sepanjang 33tahun.
Pastinya status makin upgrade. Sekarang, Izan dah bergelar ibu beranak 3.
Anak yang sulung pun dah darjah 3.
Maklumlah , Izan kan kenduri awal 🙂
Suami…pastinya masih satu.
Di angka 30an ini…tak pernah terpikir Izan dah ada online biz sendiri…dah ada blog..
Satu perkembangan yang sangat baik!Dulu, selalu kata…
Saya ni tak pandai berniaga,
Malaslah!aku jadi tukang beli sudahlah
Rupa2 nyer..ada bakat businesswoman jugak 🙂
Ini bukan kebetulan..ini kesempatan!
Tak cuba tak tau kan ?
Syukur Allah kurniakan keluarga & rakan2 yg sentiasa menyokong Izan.
Kalau diikutkan, masih banyak impian & cita yang tak tercapai lagi.
Moga Allah beri lebih peluang untuk Izan usaha sebaik mungkin…
InsyaAllah

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure,or prevent any disease.  

Ingin mencuba produk Shaklee? Email izan di i_izan@yahoo.com atau sms 012-2767170. 
FREE consultation… Jangan tunggu lagi!!

Tips Untuk Hilangkan Stress.

Bila bercerita tentang suplemen dan penyusuan, izan selalu tekankan…
Jangan STRESS
STRESS pembunuh
Jom kita tengok antara tips yang boleh kita amalkan bagi menangani stress.

1) Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk 

Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. Para pelajar misalnya, disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah diingati.

2) Perbanyakkan membaca Al-Qur’an 

Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca Al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca Al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah Al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu.

3) Banyakkan Solat Sunat 
Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah, kita disuruh membanyakkan amal ibadat kita sehari-hari. Antaranya, dengan mendirikan solat sunat. Solat sunat hajat, solat sunat taubat, solat sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.

4) Selalu berdoa kepada Allah 

Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. Ini bererti kita disuruh berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat, tengah malam, pagi sebelum waktu Subuh, malam hari raya, ketika waktu azan dan iqamah. Insya-Allah, Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. Namun, kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa.


5) Bersangka baik dengan Allah 

Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah yang Berkuasa bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba Allah. Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan-Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu.

6) Lakukan kegiatan luar seperti bersukan 

Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti luar yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh.

7) Amal diet dengan disiplin yang kuat 

Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung, darah tinggi, kencing manis.

8) Menangis dengan sepuas hati 

Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. “Luaran lain hati lain” ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan, mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Sebagai contoh, bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha mengurangkan tekanan yang dihadapi di tempat kerja.

9) Hargai kebolehan diri sendiri 

Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan diri, maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja. Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Apa yang penting ialah, kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.


10) Cintai diri sendiri 

“Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain”. Jelas daripada maksud sepotong hadis ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman.

Kesimpulannya, tekanan kerja bukanlah satu bebanan yang sukar untuk diatasi. Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan penyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pastinya akan dapat diselesaikan dengan jayanya

Pengambilan suplemen seperti B complex sangat membantu dalam membantu mengurangkan masalah stress. Vitamin B5 mampu mengurangkan stress dan membantu metabolisme karbohidrat, lemak dan protein serta sintesis amino asid dan asid lemak. Shaklee B-Complex mengandungi kesemua 8 jenis Vitamin B yang diperlukan oleh tubuh anda bagi menggantikan nutrisi yang hilang atau tidak mencukupi. Sistem Penyerapan Bioaktif yang unik membolehkan Vitamin B lebih mudah diserap oleh sistem tubuh.

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease  

Ingin mencuba produk Shaklee? Email izan di i_izan@yahoo.com atau sms 012-2767170. 
FREE consultation… Jangan tunggu lagi!!

Selamat Datang 2012

Mungkin ada yang merasakan…
Apa Perlunya Tahun Baru?
Bagi aku tahun baru sama lah seperti hari kelahiran…semua seronok meraikannya..
Tiada apa yang berubah..hanya bilangan angka yang bertambah.

Tanpa TAHUN BARU..kita mungkin jarang2 MUHASABAH DIRI…
Apa yang TELAH kita buat ?
Apa yang AKAN kita akan buat?
Bila tiba tahun baru…kita mula mencongak2..
Apa pula azam tahun ini ?
Tercapaikah azam tahun lepas?

Yang Penting..TETAPkan semula matlamat
USAHA untuk capai matlamat…dan..JANGAN LUPA..DOA pada yang ESA..
kerana Dialah yang kuasa atas segalanya…InsyaAllah 🙂
  
Ingin mencuba produk Shaklee? Email izan di i_izan@yahoo.com atau sms 012-2767170. 
FREE consultation… Jangan tunggu lagi!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
1 2