Pil Kalsium Berbahaya ?

Pil Kalsium Berbahaya ?

Secara amnya, jawapan saya adalah YA kerana pengambilan kalsium bermakna pengambilan mineral tambahan dalam tubuh. Kalau salah pilih, bukan manfaat yang kita dapat tapi bala yang kita tempah. Kasar bunyinya kan…Tapi itulah hakikatnya.


Kalsium adalah mineral yang terbanyak terdapat dalam badan kita iaitu lebih daripada 90% bahan keras dalam tulang dan gigi. Ia diperlukan untuk pembentukan dan bagi mengekalkan tulang yang kuat serta gigi yang sihat. Ia juga penting untuk pembekuan darah, penghantaran gerakbalas saraf, dan kontraksi otot. 

Tubuh manusia tidak menghasilkan kalsium tapi kita memperolehi kalsium melalui pemakanan kita.
Kalsium juga disimpan dalan tulang dan gigi kita. Bila keperluan kalsium dalam badan tak dipenuhi, kalsium dari tulang dan gigi ini akan diserap keluar. Sebab itu ibu-ibu mengandung dan menyusukan anak amat digalakkan menambil kalsium tambahan kerana mereka ber’kongsi’ nutrien dalam badan dengan anak-anak. Kalau tak mulalah kita dengar ibu-ibu yang mengadu sakit-sakit atau lenguh badan, mudah letih…gigi berlubang & sakit pulak.

So,macam mana nak pilih kalsium yang baik ?

1. Pastikan pil kalsium yang diambil turut mengandungi magnesium yang mencukupi. Magnesium mengasimilasi kalsium ke dalam tulang dan memperkuatkannya. Nisbah kalsium : magnesium yang terbaik adalah 2:1 untuk fungsi yang optimum.

2. Pastikan kalsium itu juga disertakan dengan vitamin D kerana vitamin D diperlukan untuk penyerapan kalsium yang terbaik. Vitamin D juga tak dihasilkan oleh badan. Kita memperolehi vitamin D daripada cahaya matahari tapi, berapa lamakah kita terdedah dengan cahaya matahari terutama sekali yang bekerja 24jam dalam aircond ye ?

3. Kalsium terbaik adalah kalsium citrate kerana penyerapannya adalah yang terbaik berbanding kalsium lain. Kalsium citrate juga larut dalam air. So, jika ada kalsium berlebihan dalam badan ia mudah dibebaskan melalui air kencing.

4. Mengandungi mangan, copper dan zinc yang membantu mengaktifkan enzim bagi fungsi kepadatan tulang.

5. Mengandugi boron yang membantu dalam metabolisme tulang.

Ini pil kalsium pilihan saya,Ostematrix Shaklee 

 

 Cuba anda lihat kandungannya….adakah memenuhi kriteria yang saya nyatakan ?

Ingin mencuba produk Shaklee? 
Email : i_izan@yahoo.com 
Sms/whatsapp : 012-2767170. 
ID shaklee: 852405 
COD/Self Pick-up istimewa untuk anda yang berada berhampiran Bandar Baru Bangi,Bandar Baru Salak Tinggi,Kota Warisan,Dengkil, Putrajaya,KLIA, Nilai & Sepang

Angin Dalam Perut

Bualan puasa ni..kalau tak kena cara..macam2 nak ditelan!
Kalau ke pasar ramadhan..semuanya nampak sedap
Lepas berbuka..mulalah serba tak kena,
Badan rasa tak selesa…kembung perut

Dulu2..selalu tengok orang minum teh ‘sarbat’ kat kedai mamak.
Mak kata teh ni bagus untuk buang angin sebab ada campur dengan halia.
Kalu nak mudah,sekarang kita dah ada Shaklee peppermint Ginger Plus.
Pilihan terbaik untuk meredakan ketidakselesaan dalam perut.

Shaklee peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan. Pil-pil juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.

Halia merupakan herba terbaik dalam memelihara saluran penghadaman dan mempunyai ciri-ciri semulajadi yang nyaman dan dapat melegakan senak perut. Pudina pula merupakan herba yang membantu dalam menggalakkan sistem penghadaman secara sihat dengan melegakan dan menyamankan perut.

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease  
Ingin mencuba produk Shaklee? 
Email izan di i_izan@yahoo.com/sms 012-2767170. 
FREE consultation… Jangan tunggu lagi!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...